Dostępy artroskopia nadgarstka

Artroskopia nadgarstka, to minimalnie inwazyjna technika operacyjna polegająca na wprowadzeniu układu optycznego z kamerą oraz narzędzi do odpowiednio przygotowanego nadgarstka, bez konieczności wykonywania klasycznych cięć, jak w zabiegach otwartych. Artroskopia staje  się ważną techniką operacyjną w chirurgii ręki, chociaż wciąż jest rzadko stosowana. Początkowo byłą używana jako narzędzie diagnostyczne, z czasem zaczęły rozwijać się techniki operacyjne.

Pozwoliło to na właściwe diagnozowanie schorzeń, z następującym skutecznym leczeniem wielu stanów patologicznych nadgarstka. Technikę artroskopii nadgarstka wprowadziłem osobiście do Kliniki Chirurgii Ręki Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie w 2004 roku. Nasz ośrodek stał się wtedy pierwszym i jedynym w owym czasie miejscem w Polsce, w którym wykonywana była artroskopia nadgarstka. Do zalet artroskopii nadgarstka należy możliwość uwidocznienia anatomicznych i patologicznych obrazów nadgarstka bez konieczności wykonywania dużych dostępów operacyjnych i artrotomii tj. rozcinania torebki stawowej, co obciąża pacjenta ryzykiem sztywności stawu i zmniejszonego zakresu ruchomości, jak w przypadku zabiegów na otwartym nadgarstku.

Dostępy artroskopia nadgarstka

Artroskopia nadgarstka – zastosowanie w leczeniu

Artroskopia nadgarstka znajduje zastosowanie w leczeniu m. in. ganglionu nadgarstka. Ganglion jest to łagodna zmiana wychodząca ze stawu nadgarstkowego, nierzadko ulegającą spontanicznemu zanikowi. Wskazaniami do leczenia zabiegowego są dolegliwości bólowe, często towarzyszące dużym zmianom powodującym deformacje obrysu stawu. Leczenie operacyjne techniką otwartą wiąże się z powikłaniami w postaci blizny, a czasami sztywnością stawu. Operacja artroskopowego usunięcia ganglionu może być przeprowadzona w ramach chirurgii jednego dnia. Pacjent nie wymaga pełnej hospitalizacji. Pacjent jest przytomny w trakcie zabiegu, ponieważ procedurę przeprowadza się bezboleśnie w znieczuleniu splotu barkowego, w niedokrwieniu kończyny, w warunkach bloku operacyjnego.

Artroskopia nadgarstka – metoda diagnostyczna

Poprzez artroskopię nadgarstka z powodzeniem diagnozuje się i leczy się również bóle nadgarstka o nieznanej przyczynie. Techniką tą leczy się pourazowe nieprawidłowości głowy kości łokciowej. Artroskopia służy również do rekonstrukcji chrząstki trójkątnej (TFCC), struktury której uszkodzenia powodują zaburzenia siły chwytu oraz ruchu obrotowego nadgarstka.

Artroskopię wykorzystuje się ponadto jako nowatorski sposób leczenia  stawu rzekomego kości łódeczkowatej. Schorzenie to stanowi grupę patologii kości łódeczkowatej  będących najczęściej następstwem nierozpoznanego, nieleczonego, bądź niewłaściwie leczonego złamania kości łódeczkowatej. Pacjenci cierpią z powodu bólu, zmniejszonego zakresu ruchomości nadgarstka oraz osłabienia siły chwytu w chorej kończynie.