Tendinopatie i entezopatie

Jest to jedna z najczęstszych dolegliwości kończyny górnej polegająca na nieprawidłowym i zaburzonym ślizgu ścięgien w ograniczonych przestrzeniach anatomicznych, tzw troczkach. Objawia się dolegliwościami bólowymi, obrzękiem nad miejscem zwężenia i przerywanym lub blokowanym ruchem ścięgna. Objaw przeskakiwania ścięgna na wysokości stawów śródręcznopaliczkowych wywołuje przeskakiwanie palca, nazywane „strzelającym palcem”. Występuje u pacjentów wykonujących zwiększoną aktywność fizyczną, ale może i występować u osób z cukrzycą, chorobami tarczycy lub innymi zespołami endokrynopatii.

Metody leczenia

Metody leczenia chirurgicznego nie są jedynymi metodami leczenia, stosuje się je w przypadku niepowodzenia metod leczenia zachowawczego i fizjoterapii. Oprócz najczęściej występującego tzw. strzelającego palca, często pojawia się objaw ucisku i zapalenia ścięgien na poziomie nadgarstka. Wywołuje to silne dolegliwości po stronie grzbietowej nadgarstka u podstawy kciuka. Często towarzyszy temu obrzęk tkanek miękkich i zmniejszony zakres ruchomości kciuka. Dolegliwości te występują szczególnie często u młodych kobiet, nierzadko pojawiają się w ciąży, bądź okresie karmienia piersią.

Łokieć tenisisty i łokieć golfisty

Podobną grupą chorób są „zapalenia” przeszczepów mięśni na poziomie przedramienia, nazywane potocznie „łokciem tenisisty i łokciem golfisty”. Metoda chirurgicznego leczenia w tym przypadku nie jest skuteczna. Wprowadzono metody leczenia biologicznego, tj. podania autogenchny (czynników własnych) wyizolowanych z krwi pacjenta. Jest ona nowoczesna i w chwili obecnej uznawana za najskuteczniejszą w leczeniu tendinopatii na wysokości przedramienia. Wykonuje się ją w warunkach ambulatoryjnych. Nie wymaga hospitalizacji. Metoda ta polega na podaniu pod kontrolą USG do zmienionych chorobom miejsc specjalnie odwirowanego koncentratu komórek krwi pacjenta. Jest to metoda leczenia inwazyjnego, ale nie wymaga operacji i nacinania tkanek.